Poznáte známe fake tovary ako Plada či Abidas?

Vitríny, ktoré sa zdali byť súčasťou luxusných značiek Louis Vuitton a Prada, priniesli obrovské fotografie modelov, ktoré predstavovali legitímne vyzerajúce výrobky, zatiaľ čo police boli plné luxusných kabeliek a doplnkov.
 
Bolo to len chybné napísanie, ktoré dalo hru preč. Jeden obchod sa nazýva "Loius Vuitton", druhý "Plada".

prada
 
Ide o svet krádeže duševného vlastníctva (IP), ktorý každoročne stojí podľa odhadov Úradu EÚ pre duševné vlastníctvo o stratu predaja o 60 miliárd eur.
 
Vo svojom najnovšom prieskume 7% občanov EÚ uviedlo, že v posledných 12 mesiacoch úmyselne kúpili falzifikáty. Kritici však tvrdia, že tento čierny trh potláča vývoj inovatívnych mladých firiem a náklady na prácu.
 
"Existuje tiež silné prepojenie medzi falšovaním a organizovaným zločinom a detskou prácou," hovorí Alex Newman, odborník na práva duševného vlastníctva v advokátskej kancelárii Irwin Mitchell.
 
Úrady zatvorili falošné obchody Louis Vuitton a Prada v meste Renhuai v priebehu niekoľkých dní, ale iné veľké značky pôsobiace v Číne neboli tak šťastné.
 
V roku 2016 napríklad Apple stratil ochrannú známku proti čínskej firme, ktorá predávala kabelky a iné kožené výrobky s názvom IPHONE.
 
Čína je medzi niekoľkými krajinami pravidelne označovaná ako zdroj krádeže IP, ale podniky tvrdia, že problém je globálny.
 
"Videli sme kopírovanie po mnoho desaťročí, najprv od konca 40-tych rokov 20. storočia a je to nepretržitý problém," hovorí Roar Rude Trangbæk, hovorca Lego.

kabelka
 
"Jediný rozdiel je, že globalizácia znamená, že problém, ktorý bol kedysi obsiahnutý, je teraz celosvetový."
Federácia malých podnikov tvrdí, že 9% malých britských firiem má svoje práva na porušenie práv duševného vlastníctva viac ako jednu príležitosť, často firmy pôsobiace na pôde Spojeného kráľovstva. Zvyčajne to zahŕňalo činnosti ako krádež ochranných známok alebo porušovanie patentov, hoci kopírovanie výrobkov bolo najčastejšou sťažnosťou.
 
Medzi príklady patria supermarkety vyrábajúce tovar, ktorý vyzerá rovnako ako značkové, a dokonca majú podobné mená. V auguste napríklad rodinná klobása Heck a výrobca jogurtov The Collective obvinili Aldiho z kopírovania svojich produktov.
 
Nemecký diskontujúci hovorí, že žiadny zo svojich zákazníkov si nemal sťažnosť na to, že bol podvedený a že "dodržiava prísne pravidlá týkajúce sa autorských práv", ale dve spoločnosti stále zvažujú právne kroky.
 
Amelia Harvey, spoluzakladateľ spoločnosti The Collective, hovorí BBC: "Ich stratégia je jasná, berú podnety od iných značiek a znovu vytvárajú, podnecujú spotrebiteľa k nákupu niečoho, čo nie je.

Poznáte známe fake tovary ako Plada či Abidas?
4.5 (90%)6